loading...
فروشگاه ایران من
iranm بازدید : 44 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
ارزیابی پتانسیل خطر در واحد های تولید کننده نفت و گاز

 ارزیابی پتانسیل خطر در واحد های تولید کننده نفت و گاز

دسته نرم افزار آموزشی زیردسته فنی مهندسی



بررسی روش های ارزیابی پتانسیل خطر در واحد های تولید کننده نفت و گاز

HAZOP STUDY

تعداد كل صفحات: 86
با فرمت word

فرمت: doc به زبان فارسی


بخشی از مقدمه پروژه

(hazard and operability study) HAZOP تکنیکی برای تشخیص خطرها و تجزیه وتحلیل خطرها و ارتباط عملی با سیستم ها می باشد. این تکنیک از سال هایخیلی قبل مورد استفاده بوده است.اما همچنین پابرجا و استوار می باشد و ازلحاظ بین المللی به عنوان یکی از تکنیک های تشخیص خطر پیشرفته تلقی میشود. این تکنیک تا اخیرا به طور کلی محدود شده بود برای فرآیندهای صنعتی (شیمیایی، داروسازی و نفت و گاز ) و هنوز هم به طور معمول برای این صنایعقابل اجرا و عملی می باشد.

با وجود اینکه HAZOP یک تکنیک توانا می باشد. ولی با تمام این بحث ها بهطور پیوسته به کار برده نمی شود و اغلب کارها به شکلی موثر انجام نمی شود.عنوان HAZOP با هر روشی که خطرها را تشخیص بدهد سازگاری دارد. ولی اغلباوقات روش های اتفاقی برای تشخیص خطرها به کار برده می شود. در خیلی ازموارد هنگامی که ما فکر می کنیم که روش مذکور HAZOP به شکلی درست به کارگرفته شده به نتیجه ای کم فایده و با خسارت زیادی مواجه می شویم و دراینجا می باشد که فکر می کنند روش مذکور نامناسب است در صورتی که آنها دریک موضوع کلیدی با شکست مواجه شده اند که آن، مدیریت روش مذکور بوده استوقتی که ما این تکنیک را به کار می گیریم این تکنیک ممکن است به طورنادرستی انجام شود اگر اهداف موجود در موضوعات پراکنده باشد و یا اینکهخود تکنیک اساسا منحصر شده باشد برای فرآیندهای صنعتی، عمومیت پیدا نکردهباشد. فهمیدن و درک کردن HAZOP آسان می باشد و ظاهرا به کارگیری آن نیزآسان می باشد. ولی براساس HAZOP بر روی کار تیمی نهاده شده است و این امرنیازمند به مدیریت و کنترلی دقیق می باشد که به طور واضح و روشن معلوم استکه بدون این اصول (مدیریت و کنترل دقیق ) از تاثیر و سودمندی و بازدهی وکارآیی آن کاسته می شود. این موضوع در اینجا لازم نیست که زیادت اکید شودزیرا در سرتا سر این مجموعه تکرار شده است و در مورد آن بحث شده است.بنابراین یکی از اهداف این پروژه ارائه دادن یک توضیح صریح و بدون نقص ازHAZOP می باشد، برای آنهایی که می خواهند این روش را یاد بگیرند. که ممکناست این افراد مبتدی باشند که قصد دارند این روش را بفهمند یا افراد آگاهو متخصص که می خواهند کارهای خود را با این روش بهبود ببخشند. هدف دیگراین رساله توضیح دادن اهمیت قوانین مربوط به فرآیندها می باشد. بنابراینبه کارگیری HAZOP باید بیشترین سازگاری وبیشترین سودمندی را برای سیستممذکور داشته باشد. اگر درهنگام تحقیقات و مطالعات نسبت به این موضوع کنترلدرستی انجام نگیرد و تکنیک مورد نظر برای رسیدن به نتیجه ای بدون نقصتنظیم نشود آن را نمی توان HAZOP نام نهاد. زیرا آشفتگی های موجود در اینتکنیک ما را از شناخت خطرهای موجود در سیستم ویا فرآیند دور می نماید.بنابراین شناخت خطرهای اساسی اداره موثر ایمنی و مطمئن کردن سیستم ها وماشین آلاتی می باشد که می خواهیم سودمند واقع شوند است.

انجام ایمنی با استفاده از PES شامل به کارگیری مهندسی ایمنی در مهندسینرم افزار و سخت افزار می باشد و در عمل نیازمند این موضوع هستیم که آگاهیزیادی از مفهوم ایمنی از سیستم مورد بحث کسب کرد و از این رو باید یکچهارچوب مشخص از ایمنی برای سیستم های مورد بحث در سازمان های مسئول بهمنظور حفظ امنیت سیستم ها ارائه شود با این هدف اشخاص آگاه در ایمنی مربوطبه سیستم ها، تشکیل کمیته 65A را که کمیته بین المللی الکترونیک می باشدرا دارند. که این کمیته طرح استاندارد IEC61508 را بنیان گذاشت که یک هدفاز این طرح تعریف تکنیک های مهندسی ایمنی مناسب برای استفاده در مراحلمختلف از چرخه حمایت یک سیستم می باشد که یکی از تکنیک ها روش هازوپ میباشد.

همه تلاش ها برای به کارگیری HAZOP برای تجزیه و تحلیل خطرها با استفادهاز PES ، مسائلی را به وجود می آورد که هیچ کاربردی ندارد. از این رومبانی اساسی در HAZOP نا کارآمد می شوند. به دلیل PES نیازمند تفسیر ونظرات اضافی است که معمولا در فرآیند های صنعتی لازم نمی باشد و بعضی ازمسائل وجود دارد که به کارگیری تکنیک های HAZOP را با شکست مواجه می کند ودیگر مسائل به سادگی بکارگیری هازوپ را با مشکل مواجه می نماید.

در به کارگیری HAZOP با استفاده از سیستم های کامپیوتری، علت های مشخصی،مشکلاتی را به وجود می آورند ولی در بعضی موارد این روش راههایی راپیشنهاد می نماید که می توان بر مشکلات غالب شد. بنابراین در یک پیماننامه برای تهیه قوانینی در تکنیک ها برای وزارت دفاع وقت زیادی صرف شد تاتحقیقات بیشتری انجام شود[Redmil]

صنایع و کارخانجاتی بررسی شدند موضوعات مختلف مطالعه شد تا از بکارگیریHAZOP و PES آگاهی کسب شود در این بین قوانین و نظریاتی ارائه شد که درنهایت مسئولین استانداردهای موقتی 00-58 را تهیه نمودند.

مسائلی که در بکارگیری روش HAZOP و PES وجود دارد صنایع زیادی را در برمی گیرد و به شش شکل کل تعبیر می شود.

* یک ساختار تیمی مناسب چه ساختاری می باشد و نقش هر یک از اعضای تیم چه باید باشد؟

* کدام یک از نمای طرح های بیان شده کاربردی و کدام یک کاربردی نمی باشد؟

* چه خصوصیاتی attribute باید به کار برده شود وقتی که تکنیک های HAZOP را به کار می بریم؟

* در این جا راجع به اصطلاحات راهنما آشفتگی های قابل ملاحظه ای وجوددارد. این موضوع روشن نیست که آیا اصطلاحات راهنمای قدیمی کاربردی میباشند و یا اینکه اصطلاحات راهنمای جدید که زود به زود بیان می شوند. بهطور درست از عهده مشکلات طرح بر می آید و یا نه؟ سوال های بیان شده درواقع این موضوع را بیان داشتند که آیا HAZOP یک دستگاه منظم از اصطلاحاتراهنما می باشد که می تواند در همه موارد مورد استفاده قرار بگیرد یااینکه آیا گروه HAZOP باید برای همیشه یک راه و روش جدید را ابداع نماید.(در هر حالتی )

* چه روشی که از نتایج HAZOP ثبت شده است مناسب می باشد؟

* این موضوع قابل درک است که روش HAZOP تقریبا در یک پروژه در تشخیص دادنخطرها توانا می باشد. اما یک موضوع دیگر مشخص و واضح است و آن این است کهتجزیه و تحلیل خطرها ادامه داده شود. و سرانجام خطرهای جدید و یا تبدیلییافته را در سرتاسر چرخه (سیکل) حیات یک سیستم تشخیص بدهند بنابراین دراینجا آشفتگی هایی به هنگام تشخیص خطرها وقتی که روش HAZOP برای یک سیکلاز یک سیستم در نظر گرفته شود روی خواهد داد.

دربیان اهداف ما از نوشتن یک پروژه که کاربردهای روش هازوپ PES را بیاندارد ما به اهداف مخصوصی در این مجموعه پرداخته ایم در این پروژه کل قانونهای بیان شده فقط برای وزارت دفاع نمی باشد بلکه در اینجا اصول جزئیبیشتری را برای صنایعی که HAZOP را با PES به کار می برند ارائه شده است.

اصول و مثال هایی که در این مجموعه ارائه شده است منحصرا کاربردهایاختصاصی از HAZOP نمی باشد.بلکه تکنیک هایی می باشد که اخیرا استفاده شدهو در بیشتر جاها و به طور خیلی گسترده ای کاربرد داشته اند ( اگر به طورکارآمد ویا موثر نمی باشد ) برای مثال در سیستم های مکانیکی و الکترونیکیبه همان خوبی صنایع شیمیایی ( روش مذکور ) به کار برده می شود. بنابراینیکی از اهداف این پروژه این است که با استفاده از به کارگیری اصول و بهوسیله ارائه PES و نمونه های دیگر چگونگی بکارگیری HAZOP را در زمینه هایذکر شده بیان دارد.



تعریف HAZOP ؟

HAZOP تحقیقی منظم درباره ی خطرات و مشکلات موجود هنگام کارکردن سیستم میباشد. به علت اهداف مهندسی ایمنی، در این پروژه سعی می شود که کاربردHAZOP در شناسایی و تحلیل خطرات مورد بررسی قرار گیرد خطرات می توانندناشی از انحراف از هدف طرح باشد چنین انحرافاتی می توانند به صورت جزیی درسیستم و یا به شکل یک اثر متقابل یا متبادل میان اجزاء سیستم باشند. اولینگام در شناسایی خطرات، شناسایی انحرافات ممکن از طراحی اصلی می باشد گامبعدی بررسی علل و نتایج این انحرافات است.



فهرست

مقدمه

فصل اول

تعریف HAZOP

اهداف HAZOP

چه زمانی یک HAZOP تشکیل می گرد د

نقش HAZOP در تحلیل ایمنی

سه هدف اصلی لین مجموعه

تکنیک های تشخیص HAZOP

HAZOP هازوپ

تکنیک ها چگونه یکدیگر را کامل می نمایند

فصل دوم

تجزیه و تحلیل خطر HAZOP

مطالعات ابتدایی

طراحی کردن تحقیقات و مطالعات

بر پا داشتن جلسات تحقیق

فصل سوم

کلمات کلیدی HAZOP

گروه تحقیق HAZOP

آموزش HAZOP

فصل چهارم

سوالات سریع

یک لیست فرآیند مواد

واکنش ها

عملکرد

تجهیزات

لوله کشی و دریچه ها

آلودگی خلا و فشار

ماشین آلات

کنترل تجهیزات

سوء عمل ها

چک لیست ایمنی پرسنل

ساختمان و ساختار

نواحی عملیات

جاده های درونی

چک لیست جلوگیری از آتش

فصل پنجم

کلمات کلیدی اصلی و فرعی برای هر خط

تولید فسفات دی آمونیوم

مسئولیت ها

روش HAZOP

فاکتور های موفقیت

فصل ششم

یک تشریح از تحقیق HAZOP برای یک بهره برداری مداوم

تزریق متانول

اطلاعات عمومی فرآیند

شما می توانید به سه روش زیر این محصول را دریافت كنید

روش اول: از طریق ایمیل - ظرف حداكتر 12 ساعت به دست شما می رسد. بدیهیاست این روش هزینه پستی ندارد - برای دریافت به این روش بعد از ثبت سفارشتماس بگیرید ( دریافت با این روش شامل بیست درصد تخفیف نیز خواهد بود )

روش دوم : پست سفارشی كه حدود 10 روز طول می كشد تا تحویل بگیرید و
حدود 2000 تومان هزینه پست سفارشی می باشد

روش سوم : پست پیشتاز كه حدود 5 روز طول می كشد تا تحویل بگیرید و
حدود 5000 تومان هزینه پست پیشتاز می باشد

در صورتی كه درباره این مجموعه سوالی دارید بعد از ثبت سفارش می توانید تماس بگیرید( امكان لغو سفارش موقع تماس وجود دارد
)

شماره مجوز محصول اورجینال 0107/57845632

فروشنده: نوین تحصیل

قیمت: 30,000 تومان

درصد :50

روش خرید:برای خرید ارزیابی پتانسیل خطر در واحد های تولید کننده نفت و گاز ، پس ازکلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتانرا درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را بهمامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.


خرید  ارزیابی پتانسیل خطر در واحد های تولید کننده نفت و گاز



ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 826
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 69
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 718
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,349
  • بازدید ماه : 2,004
  • بازدید سال : 17,363
  • بازدید کلی : 59,553